Rejsevilkår

Rejsevilkår for Fijirejser

Navn ifølge pas:
Venligst kontroller at fornavn og efternavn, som fremgår af rejseplanen, stemmer overens med fornavn og efternavn ifølge pas. Dette er utrolig vigtigt og ved eventuelle uoverensstemmelser bedes du tage kontakt til din rejsekonsulent med det samme og inden flybilletterne er udstedt. Det er kundens ansvar alene at tjekke at alle navne er korrekte og Fijirejser er ikke ansvarlig for omkostninger forbundet med eventuelle navne uoverensstemmelser. Normalt er det rigtig dyrt, at rette et navn i en udstedt flybillet, så tjek navnene ekstra grundigt igennem når tilbuddet kigges igennem.

Betaling af rejsen:
Venligst bemærk at de fleste flybilletter er så restriktive, at de skal betales umiddelbart efter bestilling. Derudover opkræves normalt et depositum på 20 % af det samlede landarrangement. Det betyder at normalt vil mindst halvdelen af den totale pris for rejsen skulle betales med det samme.

Det er muligt at betale rejsen med kreditkort direkte over telefonen hos Fijirejser. Vi kan modtage følgende danske kreditkort: Dankort, Visa Dankort og MasterCard.

Restbeløbet:
Restbeløbet forfalder normalt til betaling 8-12 uger før afrejse med mindre andet er oplyst. Ved bestilling af rejser mindre end 8-12 uger før afrejse forfalder hele rejsens pris til betaling umiddelbart efter bestilling. Overholdes fristen ikke for betaling af restbeløbet bortfalder aftalen og kunden mister minimum 50 % af ordrens samlede pris.

Skatter og Afgifter:
Kursændringer, oliepriser og andre forhold kan påvirke prisen på skatter og afgifter helt frem til billetten udstedes. Eventuelle stigninger ved udstedelse af billetten, som måtte forekomme fra flyselskaberne, opkræves af kunden.

Billetter og rejseplan:
Senest 8-10 dagen inden afrejse modtager du billetter, rejseplan mm. Vouchers til hoteller og lign. Sendes med rejsedokumenterne eller leveres af vores agent i lufthavnen ved ankomst. Den rejsende er selv ansvarlig for at kontrollere at ordrebekræftelsen og rejsedokumenter svarer til det, der er bestilt. Det er vigtigt at navnene er stavet korrekt, og stemmer overens med de i billetterne påførte navne. Hvis navnet er forkert stavet, kan du blive afvist ved indtjekning for flyet.

Ændringer efter rejsen er betalt:
Hvis det er muligt at ændre i landarrangement, vil der blive opkrævet et ændringsgebyr på kr. 750 per person per ændring, plus eventuelle gebyrer fra vores samarbejdspartnere. Hvis det er muligt at foretage datoændringer på flybilletten vil der blive opkrævet et ændringsgebyr på kr. 750 per person plus gebyrer fra flyselskaberne.

Afbestilling:
I udgangspunktet er pakkerejsen ikke refunderbar. Undtaget er de tilfælde, hvor du har fået oplyst andre afbestillingsvilkår på bestillingstidspunktet. Hvis du er nødt til at afbestille rejsen, vil vi naturligvis forsøge at hjælpe dig med at få refunderet så meget som muligt af rejsens pris fra vores tredjepartsleverandører, mod et administrativt gebyr.

OBS: Bemærk at de fleste flybilletter og enkelte landarrangementer ikke kan refunderes. Vi anbefaler derfor at alle rejsende tegner en afbestillingsforsikring der dækker HELE rejsens pris og som dækker udgifter ved egen sygdom, akut sygdom i nærmeste familie, tilskadekomst mm., som gør at man ikke kan rejse.

Husk det er den rejsendes eget ansvar at tjekke med sin afbestillingsforsikring hvor højt et beløb den dækker og om den derved dækker hele rejsen købt hos Fijirejser. Fijirejser tilbyder en attraktiv afbestillingsforsikring til sine rejsende igennem Europæiske Rejseforsikring.

Sprog:
Med mindre andet er oplyst, vil samtlige guidede ture og rundvisninger på destinationerne foregå på engelsk.

Tilgængelighed:
Rejsen er generelt ikke velegnet for personer med nedsatte funktioner, men på forespørgsel vil vi gøre vores bedste for at tilpasse turen.

Deltageren må selv være i stand til at transportere sin bagage og skal kunne rejse uden assistance. Ved særlige behov er det vigtigt at oplyse om dette ved bestilling.

Mangler der opstår under rejsen:
Den rejsende har pligt til, med det samme, at informere om enhver mangel som konstateres under gennemføringen af pakkerejsen. Hvis du er utilfreds med noget på rejsen, skal klagen rettes til leverandøren på stedet (for eksempel hotellet), så manglen kan udbedres eller problemet løses. Hvis problemet/manglen, mod forventning, ikke bliver løst må dette påpeges skriftligt og man må få underskrift på dette af leverandøren, således at Fijirejser kan tage problemet op med leverandøren. Hvis du venter til du er kommet hjem kan vi ikke påvirke eller gøre noget med de fejl eller mangler som har opstået undervejs. Hvis problemet ikke kan løses på rejsemålet, kan du sende os en skriftlig klage efter hjemkomst, til følgende postadresse: Fijirejser, Ryesgade 27, 1., 8000 Aarhus C. Vi gør opmærksom på at vi kun har skriftlig klagebehandling.

Hvis du ikke er tilfreds med måden klagen bliver løst på, kan du sende sagen videre til Pakkerejse-Ankenævnet.

Pakkerejser mm:
Fijirejsers vilkår bygger på Lov om Pakkerejser, for de rejser som falder ind under definitionen. En pakkerejse består af flybillet og landarrangement som eksempelvis hotel, udlejningsbil, autocamper, ture m.v.

Ved salg af flybilletter og andre produkter alene, som derved ikke danner en pakkerejse, optræder Fijirejser kun som agent for flyselskabet eller den aktuelle leverandør. Alle krav i forbindelse med den slags rejser skal rettes direkte til den aktuelle leverandør.

Rejsegarantifonden:
Fijirejser er medlem af Rejsegarantifonden under moderselskabet Australienrejser og har nummer 2287.

Pas, visum og rejseforsikring:
Rejsende er selv ansvarlig for at have pas og visum i orden på rejsen. Passet skal minimum være gyldig 6 måneder efter udrejse fra det aktuelle land.

Stillehavsøerne kræver ikke visum fra danske statsborgere. 3 måneders opholdstilladelse gives ved grænsen.

Det kræves visum til Australien og New Zealand. Fijirejser kan lave 3 måneders turistvisum til sine rejsende til Australien. Ved indrejse til Australien og New Zealand kræves det gyldig returbillet.

Vigtig information ved rejse til Australien: For at dit ETA visum skal være gyldig for indrejse i Australien kræves det at du har god helbred og ikke har anmærkninger på strafattesten. Hvis du enten har eller har haft tuberkulose, eller om du tidligere har været straffet for lovbrud, venligst tag kontakt med din rejsekonsulent.

Fra 1. oktober 2019 må alle danske statsborgere som skal rejse til eller via New Zealand, registrere sig elektronisk på forhånd. Rejsetilladelsen kaldes NZeTA, og ordnes via dette link: https://www.immigration.govt.nz/new-zealand-visas/apply-for-a-visa/about-visa/nzeta Visummet koster NZD 12. Udover afgiften til visum skal man også betale en turistskat (IVL) på NZD 35. Hvis man blot er i transit i New Zealand skal man ikke betale turistskatten. Vigtig information for rejse til USA. Venligst tjek om rejseruten går via USA, da det ikke altid fremgår på rejseplanen.

Fra 12. januar 2009 må alle som skal rejse til USA uden visum, registrere sig elektronisk på forhånd. Dette betyder at alle danskere som rejser visumfrit til USA med elektronisk pas, må udfylde skemaet på https://esta.cbp.dhs.gov/esta senest tre dage før afrejse. Registreringen er gyldig i to år, og man kan rejse frem og tilbage så mange gange man vil. USA har pr. 8.september 2010 indført en egen turistskat på 14 dollar, dette beløb betales samtidig med man registrerer sig via ESTA.

For rejser med transfer eller stop i USA kræves det elektronisk læsbare pas. Er du i tvivl om dit pas er elektronisk læsbart, kontakt da borgerservice.

Husk gyldig pas og rejseforsikringsbevis med kontaktinformation og policenummer. Vi anbefaler at tage kopi af pas og medbringe det på rejsen i tilfælde man skulle miste passet. Det er en god ide at gøre sig kendt med vilkårene i din rejseforsikring. Tag evt. kontakt med din rejsekonsulent. Vi samarbejder med Europæiske Rejseforsikring.

Hvis du ikke er dansk statsborger er det vigtigt at tjekke hvilke regler der gælder for din nationalitet.

Forbehold:
Samtlige priser som er oplyst i kataloger, prislister, websider og andre tryksager er med forbehold og kan ændres uden varsel. Ændringer i valutakurser, oliepriser eller andre forhold som Fijirejser ikke har indflydelse på kan muligvis belaste kunde.

Bagage:
På jeres flybillet fremgår det præcis hvor meget bagage I må have med på hvert enkelt flystræk. Herunder har vi lavet en lille oversigt og forklaring på hvad de enkelte ting på flybilletten betyder:

20K = I må medbringe 20 kilo per rejsende. De 20 kilo må gerne være fordelt i 2 tasker/kufferter per person.
23K = I må medbringe 23 kilo per rejsende. De 23 kilo må gerne være fordelt i 2 tasker/kufferter per person.
30K = I må medbringe 30 kilo per rejsende. De 30 kilo må gerne være fordelt i 2 tasker/kufferter per person.
1PC = I må medbringe 1 styk bagage a max 23 kilo per person.
2PC = I må medbringe 2 styk bagage a max 23 kilo per person.

OBS: Husk hvis I møder op med mere bagage end jeres billet tillader, vil I ved check-in blive enten afkrævet et højt gebyr for overvægt, eller blive bedt om at efterlade det bagage I har taget for meget med.

Tjek med Fijirejser eller hos flyselskabet for bagagereglerne for din rejse. Husk altid at mærke din bagage med tydelig navn og adresse.

Medicin & Vaccinationer:
Receptfri medicin kan frit medbringes på rejsen. Hvis du medbringer receptpligtig medicin, bør du anskaffe en engelsk erklæring fra din læge, som dokumentation på medicinen. For information om vaccinationer kontakt din læge eller se www.ssi.dk for aktuel information.

Kreditkort eller kontanter:
Det mest udbredte betalingsmiddel er kreditkort. En smule lokale kontanter kan også anbefales. Kontakt din bank hvis du ønsker flere oplysninger.

Indrejseformular:
På flyet udleveres et indrejseskema som skal udfyldes. Dette skema skal afleveres i tolden.

Internationalt kørekort:
Skal man køre bil er det påkrævet at medbringe både det danske kørekort samt et internationalt kørekort. Dette fås hos Borgerservice i din kommune.

Toldbestemmelser:
Til Australien er det ikke lovligt at indføre nogen form for madvarer. Dyr, levende eller udstoppede. Planter, blomster, nødder og jord. De australske myndigheder håndhæver kraftigt disse restriktioner og skriver bøder ud på stedet. For mere information om Australien gå til www.australia.gov.au. Til New Zealand er der omtrent de samme retningslinjer, læs mere her www.customs.govt.nz. Det er altid den rejsendes ansvar at overholde gældende told regler. Hvis du er i tvivl, kontakt venligst det pågældende lands ambassade.

Genbekræftelse af flybilletter:
Fijirejser anbefaler at alle strækninger på rejsen tjekkes senest 72 timer før afgang, for at få de seneste tidsændringer. Dette kan gøres online på www.checkmytrip.com. Der findes også en app til mobiltelefonen, så man nemt kan følge med i sin rejse. Det er den rejsendes eget ansvar at holde sig opdateret omkring tidsændringer på rejsen og sørge for at møde op i korrekt tid.

Persondatapolitik for Fijirejser:
Dine personoplysninger er private, og det er meget vigtigt for os i Fijirejser at passe på de personoplysninger, du deler med os. Vi ønsker, at du skal føle dig tryg når, du overlader dine oplysninger til os, og at du forstår, hvordan vi anvender dine oplysninger for at kunne give dig den bedst mulige rejseoplevelse. Fijirejser håndterer alle personoplysninger i overensstemmelse med persondataloven (PDL) og EU’s nye regler for behandling af personoplysninger (GDPR). For mere information http://www.fijirejser.dk/index.php/component/content/article/67-diverse/rejsevilkar/448-persondatapolitik-for-fijirejser

Vi ønsker alle en rigtig god rejse!